Het initiatievenbudget
Beschrijving
Vaak kan met een klein bedrag al veel bereikt worden om een straat of buurt fijner te maken. Eerdere aanvragen zijn bijvoorbeeld een straatbarbecue, een groenactie of een knutselmiddag. We willen met het budget mensen van alle leeftijden aanmoedigen om zich vrijwillig in te zetten voor elkaar, de straat, de buurt, wijk of stad. Dien de aanvraag minimaal acht weken voordat de activiteit plaatsvindt in.
Hoe werkt het
- Dien de aanvraag minimaal acht weken voor de activiteit in.
- De gemeente toetst of u aan de spelregels voldoet en of er budget beschikbaar is.
- Bij een buurtfeest of een object in de openbare ruimte kan de aanvraag iets langer duren.
- Uw aanvraag wordt goedgekeurd of niet goedgekeurd.
- Bij goedkeuring ontvangt u binnen twee weken de financiële bijdrage op uw rekening.
- Na uw activiteit legt u verantwoording af aan de gemeente. In veel gevallen wordt u gevraagd een paar foto’s te maken. We kunnen deze foto’s gebruiken voor promotiedoeleinden (denk aan inspiratiefoto’s op de website of voor een jaarverslag).
Spelregels
Belangrijk om te weten voordat u een aanvraag doet. Het initiatief moet:
- een bijdrage leveren aan de leefbaarheid in de wijk.
- worden ondersteund door medebewoners.
- niet strijdig zijn met het beleid (bijvoorbeeld het bestemmingsplan).
- ten goede komen aan (een deel van) de wijk en dus een (gedeeltelijk) openbaar karakter hebben.
- aantoonbaar draagvlak hebben in de wijk.
- een aantoonbare eigen bijdrage in geld en/of energie omvatten, die in verhouding staat tot de budgetaanvraag.
- de betrokkenheid met en de onderlinge band tussen de bewoners in de wijk bevorderen.
- niet commercieel zijn.
- niet bestemd zijn voor eten/drinken bij een straat- of buurtfeest. Wel kan een bijdrage worden aangevraagd voor voorzieningen en (spel)materiaal.
- plaatsvinden binnen de gemeente IJsselstein.
- worden uitgevoerd in het jaar van de budgettoekenning.
- voldoen aan de vergunnings- en meldingsplicht indien die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit.
- de gemeente informeren over de realisatie van het initiatief.
- moet een eenmalige uitgave zijn waar geen verdere kosten uit voortvloeien. Bijvoorbeeld abonnementskosten of onderhoudskosten.
Hoe lang duurt het
De aanvraag kan 8 weken duren. Aanvragen voor de fysieke openbare ruimte kunnen langer duren. In de fysieke openbare ruimte komen verschillende belangen bij elkaar. Dit vraagt een zorgvuldige afweging.
Voorbeelden initiatieven
Enkele voorbeelden zijn:
- Terugkerende (wekelijkse of maandelijkse) activiteiten
- Vergroenen van de buurt met plantenbakken en/of moestuin
- Burendagen of een niet commerciële wijkmarkt
- Kinderactiviteiten
- Sport- en speltoernooien
- Stimuleren vrijwillige inzet inwoners
Meedenken over speeltuinen? Leuk! Dit wordt op een andere manier georganiseerd.
Hulp bij aanvraag?
Neem contact op met Stichting Pulse. Stichting Pulse is als partner betrokken bij de initiatieven in de wijk. Een medewerker van Pulse kan u helpen om tot een goede aanvraag te komen of ondersteunen wanneer u tijdens de uitvoering tegen vragen aan loopt. Daarnaast zijn er in veel wijken actieve bewoners die veel ervaring hebben met initiatieven in de wijk en u hierbij graag willen ondersteunen. U kunt tot slot gewoon een aanvraag indienen, bij vragen of onduidelijkheden zal de behandelaar van de aanvraag contact met u opnemen.
Meer weten
Neem contact op via telefoonnummer 14030 of het contactformulier.