Hulp en ondersteuning

Bij het Steunpunt Coronazorgen vindt u informatie over hoe je met je gevoelens en zorgen om kan gaan. Waar nodig krijgt u doorverwijzingen voor hulp.

De (wisselende) maatregelen om de verspreiding van COVID-19 te voorkomen, raken ons allemaal. Voor de één hebben de maatregelen grote gevolgen in het dagelijks leven, de ander raakt het minder. Deze website geeft tips, informatie en verwijzingen naar andere organisaties die u verder kunnen helpen. 

www.steunpuntcoronazorgen.nl

Zie ook:
www.rivm.nl
www.ggdru.nl
www.rodekruis.nl (De Rode Kruishulplijn is ook telefonisch te bereiken op t. 070-4455 888)

Welzijnsstichting Pulse

Een helpende hand voor kwetsbare burgers.
Hulp nodig in deze tijd van het coronavirus? Stichting Pulse kijkt graag met je mee hoe zij met de inzet van vrijwilligers het coronavirus buiten de deur kunnen houden.

Lukt het niet meer om zelf boodschappen te doen, heb je vervoer naar het ziekenhuis nodig, moet de hond uitgelaten worden of wil je gewoon even gebeld worden om je verhaal te doen? Neem contact met ons op via het nummer 030-6868030. Veel mensen hebben zich al aangemeld bij het Meldpunt Vrijwillige Thuishulp van Stichting Pulse. Zij willen zich in deze tijd inzetten om iets extra’s te doen voor een ieder die dat nodig heeft in IJsselstein en Lopik. Ook andere organisaties zoals Handje Helpen en het leerwerkbedrijf Calibris hebben hun diensten aangeboden.

Heb je hulp ergens bij nodig? Bel ons op het nummer 030-6868030. Schroom niet, we zijn er om je te helpen. Samen komen we verder.
Kijk voor alle Pulse updates over het coronavirus op: https://www.stichting-pulse.nl/coronavirus

Buurtbemiddeling

Politie en woningbouwcorporaties verwachten dat het aantal burenruzies de komende tijd zal toenemen, omdat mensen aan huis zijn gebonden en het rumoer in en om de woningen toeneemt. Dat kan leiden tot onderlinge spanningen, irritaties en zelfs burenruzies. Omdat buurtbemiddelaars nu niet op bezoek kunnen komen om te bemiddelen bij conflicten tussen buren, worden er andere mogelijkheden geboden. Belangrijk is in elk geval om boosheid of frustratie niet op te kroppen. Tips om zelf een oplossing te zoeken zijn te vinden op www.stichting-pulse.nl/burenoverlast.
Daarnaast biedt Buurtbemiddeling telefonisch een luisterend oor en advies. Bel met Jette Bertels via 06-47920229 of Linda Scheenloop via 06-58070279 of mail naar: buurtbemiddeling@stichting-pulse.nl.

MEE Cliëntondersteuning

Het coronavirus zorgt voor een onzekere tijd. Veel is onduidelijk, het is een spannende tijd en soms ook eenzaam. Mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, mensen met autisme, hun naasten, maar ook ouderen en andere kwetsbare mensen kunnen het extra moeilijk hebben in deze tijd. De ondersteuning van MEE gaat gewoon door. Juist nu bieden zij een extra luisterend oor en beantwoorden zij vragen waar het kan. Dus heb je een hulpvraag? Bel of mail MEE!

Denk bijvoorbeeld aan:

  • vragen over opvoeding en (school)begeleiding van je kind;
  • vragen over werk en geld: welke regelingen zijn er? Ik zit nu thuis; hoe zit het dan nu met mijn salaris?
  • Ondersteuning bij contact met organisaties; bij wie kan ik terecht? Wat is er open en wat niet?
  • ondersteunen bij moeilijke telefoontjes;
  • helpen met het schrijven van een mail;
  • mensen uit de omgeving om hulp vragen;
  • of vrijwilligers benaderen; hulp bij boodschappen

Je ziet hier wat voorbeelden van situaties waarin MEE de afgelopen dagen kon helpen:

 

“Het is een stressvolle tijd nu mijn twee kinderen met autisme full time thuis zijn.
Van cliëntondersteuner Sanne kreeg ik een paar goede tips hoe ik thuis een goed dagritme voor mijn kinderen kan creëren.”

“Ik heb een licht verstandelijke beperking en door alle het nieuws over het coronavirus snapte ik er niets meer van.
Mocht ik nu nog wel naar buiten om boodschappen te doen? Toen ik mark van MEE belde kon hij me duidelijk uitleggen wat er aan de hand is en vertellen wat wel en niet mag”.
 

“Ik ben net terug uit een verslavingskliniek. Maar alle bijeenkomsten en huisbezoeken zijn stop gezet.
Ik voelde me echt eenzaam. Ik vind het erg fijn dat ik MEE kan bellen voor een luisterend oor”.

Dus bel  met je vragen of problemen. Zij helpen graag, binnen de mogelijkheden die er zijn. Je kunt MEE telefonisch en per mail bereikbaar via T 030 264 22 00 | info@mee-ugv.nl. Of kijk op hun website www.MEE.nl voor meer informatie.

Steffi legt uit

Steffie.nl legt moeilijke dingen uit. Deze week is daarom de pagina corona.steffie.nl gelanceerd. De doelgroep van Steffie is mensen met een verstandelijke beperking en mensen die veel moeite hebben met lezen en schrijven. Ook voor kinderen is de informatie goed toegankelijk.