Nieuwe toptaken website gemeente IJsselstein live

De nieuwe website van de gemeente is in de lucht. Het is een zogenaamde toptaken website, waar bezoekers terecht kunnen voor de meest voorkomende producten & diensten van de gemeente. De nieuwe website voldoet aan de huidige digitale toegankelijkheidseisen en de vormgeving van de website past zich automatisch aan op de grootte van het scherm (responsive webdesign).

Toegankelijk

Een gemeentelijke website moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor bijvoorbeeld mensen met een auditieve of visuele beperking. De gemeente heeft de techniek aangepast om dit mogelijk te maken. Er is een voorleesfunctie, het lettertype en het contrast kan worden vergroot. En ook de taal is toegankelijker gemaakt.

Toptaken

De website is opgebouwd aan de hand van het zoekgedrag van inwoners, ook wel een ‘toptakenmethodiek’ genoemd. Er wordt voortdurend gemonitord waarvoor bezoekers naar de website komen. Daaruit blijkt wat de belangrijkste taken zijn: de toptaken. Deze worden gepresenteerd in de zogenoemde ‘tegels’.

Responsive webdesign

Steeds meer mensen bezoeken de gemeentelijke website via een tablet of smartphone. Daarom is gekozen voor een website met een responsive design. Dit betekent dat de weergave van de website zich automatisch aanpast bij verschillende resoluties (desktop, laptop, tablet, smartphone).

Monitoren en bijstellen

Een website is nooit af en blijft in ontwikkeling. Aanpassingen en optimalisaties zullen aan de hand van inzichten, statistieken en input van gebruiker worden gedaan. De gemeente roept inwoners dan ook op om verbeterpunten, tips en aanbevelingen te door te geven. Dit kan door een email te sturen naar webmaster@ijsselstein.nl of telefonisch via 14030.