Verhuizen naar het buitenland – emigreren

Als u langer dan 8 maanden naar het buitenland verhuist, moet u dit doorgeven aan de gemeente. Dit moet u uiterlijk 5 dagen voor vertrek doen, of op de dag van vertrek zelf. Als niet iedereen op het oude adres tegelijkertijd vertrekt, moeten alleen de vertrekkende personen naar het Klantcontactcentrum van de gemeente komen om hun emigratie door te geven. Anders kunt u de emigratie ook online doorgeven.

Emigratie doorgeven

U kunt uw emigratie op 2 manieren doorgeven: digitaal of persoonlijk.

Digitaal

Emigratie online doorgeven

U logt in met uw DigiD.

Persoonlijk

Wilt u persoonlijk aangifte doen? Maak een afspraak en neem uw identiteitsbewijs mee.

Kosten emigratie

Het doorgeven van uw verhuizing is gratis. In veel landen heeft u een bewijs van uitschrijving nodig. Een bewijs van uitschrijving brengt wel kosten met zich mee. U kunt een internationaal uittreksel kopen als u persoonlijk aangifte doet bij de gemeente. Als u digitaal uw emigratie doorgeeft, kunt u het uittreksel later alleen nog bij een RNI-loket (Registratie Niet-Ingezetenen) aanvragen.

Meer informatie over emigreren vindt u op de website van de Rijksoverheid.