Verhuizen vanuit het buitenland naar Nederland

Verhuist u vanuit het buitenland naar de gemeente IJsselstein? Of bent u het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich binnen 5 dagen na aankomst inschrijven. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente.

Beschrijving

Hoe werkt het

Maak een afspraak

• Bent u een EU-burger en/of komt u terug naar Nederland en het gaat om een hervestiging?
  • Neem een geldig legitimatiebewijs mee.

Bent u geen EU-burger?

Komt u voor het eerst naar Nederland en heeft u geen Europese nationaliteit? Dan vraagt u eerst een verblijfsvergunning aan bij de Immigratie-en Naturalisatiedienst (IND). Bent u al in Nederland en heeft u zich nog niet gemeld bij de IND? Maak dan een afspraak bij de gemeente waar wilt gaan wonen. U krijgt dan een Bewijs van Bekendmaking van de gemeente. De IND heeft dit bewijs nodig.

Meenemen

• Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart); Uw partner en/of kinderen waar de inschrijving ook voor geldt, moeten persoonlijk aanwezig zijn bij deze inschrijving;
  • Huur- of koopcontract;
    -of de getekende notariële (koop)akte;
    -of schriftelijke toestemming met kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner; Gebruik hiervoor het formulier “Toestemmingsverklaring van hoofdbewoner/medebewoner” (pdf, 71 kB)
  • Een bewijs van uitschrijving als u komt van Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius;
  • Originele documenten uit het buitenland van uzelf, uw partner en/of kinderen: bijvoorbeeld geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte en/of soms een overlijdensakte echtgenoot/echtgenote.

Het kan zijn dat de buitenlandse documenten én gelegaliseerd in het land van herkomst én nog vertaald moeten worden. Door de legalisatie van uw documenten wordt de echtheid van het document vastgesteld. Voor vragen over de legalisatie kunt u terecht bij de gemeente of bij de Rijksoverheid.

Hervestiging

Gaat het bij u om een hervestiging en u heeft documenten uit het buitenland al eerder ingeleverd in een Nederlandse gemeente? Dan hoeft u deze documenten nu niet meer in te leveren. In dat geval levert u alleen documenten van nieuwe wijzigingen in, zoals wijziging van de geslachtsnaam, geboorte van kinderen, huwelijk of echtscheiding in het buitenland etc. Uw partner en/of kinderen waar de inschrijving ook voor geldt, moeten persoonlijk aanwezig zijn bij deze inschrijving.

Meer weten