Wat kunt u zelf doen?

U kunt ons helpen om van de gemeente IJsselstein een groenere en klimaatbestendigere stad te maken. Doet u mee?

Kan ik subsidie aanvragen?

De gemeenteraad van IJsselstein heeft het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie 2023-2028 vastgesteld. We zijn druk bezig met het vormgeven van de regelgeving en subsidies. Na afronding hiervan zal deze pagina geüpdatet worden met informatie over regelgeving en subsidies.

Voorbeelden van klimaatadaptieve maatregelen

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van klimaatadaptieve maatregelen.

Regenton installeren

Het gebruik van een regenton heeft de volgende voordelen:

• Minder overbelasting van het rioolsysteem bij extreme neerslag, omdat u het regenwater opvangt;
  • U kunt het regenwater bijvoorbeeld gebruiken om uw planten water te geven.
Regenton installeren

Regenpijp afkoppelen

Het afkoppelen van een regenpijp heeft de volgende voordelen:

• Minder overbelasting van het rioolsysteem bij extreme neerslag;
  • Regenwater infiltreert in de bodem en beschermt deze tegen uitdrogen;
  • Kies bijvoorbeeld voor de aanleg van een infiltratiezone óf zorg voor een optimale afwatering met een wadi in uw tuin.
Regenpijp afkoppelen

Sedumdaken

Het toepassen van sedumdaken heeft de volgende voordelen:

• Minder overbelasting van het rioolsysteem bij extreme neerslag, doordat het sedum water opneemt én vasthoudt. Regenwater wordt hierdoor vertraagd afgevoerd naar het riool;
  • Sedum zorgt voor een koele(re) omgevingstemperatuur;
  • Sedum zorgt voor een schone(re) lucht;
  • Sedum verhoogt de biodiversiteit;
  • Sedum verlengt de levensduur van uw dak en zorgt voor meer rendement van uw zonnepanelen.
Sedumdaken

Tegel eruit, plant erin

Heeft u veel bestrating in uw voor- of achtertuin? Het vervangen van tegels voor groen heeft de volgende voordelen:

• Minder overbelasting van het rioolsysteem bij extreme neerslag;
  • De beplanting zorgt voor een geleidelijke opname van het water in de bodem en beschermt deze tegen uitdrogen;
  • Groen zorgt op warme dagen voor verkoeling in uw tuin;
  • Meer groen vergroot de biodiversiteit.
Tegel eruit, plant erin

Heeft u behoefte aan meer voorbeelden, kijk dan ook eens op de website Amsterdam Rainproof.

Is het mogelijk een geveltuintje aan te leggen?

Is er een subsidie beschikbaar voor het nemen van klimaatadaptieve maatregelen?

Staat uw vraag er niet tussen? Mail dan naar info@ijsselstein.nl onder vermelding van Klimaatadaptatie.