Kwekerij

Tegenover de evenementenlocatie (IJVO terrein) aan de Noord-IJsseldijk ligt een gemeentewerf met daarnaast een volkstuincomplex. De Kwekerij is een locatie van de gemeente, die door de gemeente wordt gebruikt als opslagplek voor allerlei materialen van steen tot grond. We willen de locatie beter inrichten en ook de IJVO een plek geven voor de opslag. Dit betekent dat we een als gemeente een plan maken om de locatie zo in te richten dat we de opslag van de IJVO ook een plek kunnen geven op deze locatie.

Wat is de IJVO? 

De grootschalige kindervakantieweek IJVO (IJsselsteinse Vakantie Ontspanning) is al meer dan 60 jaar een begrip in IJsselstein. Het evenement vindt plaats in de laatste week van de zomervakantie op het terrein aan de Noord-IJsseldijk. Deze IJVO-vakantieweek biedt activiteiten aan circa 1.400 tot 1.500 kinderen uit de groepen 3 t/m 8 van de basisschool, waarbij de kinderen onder andere hutten bouwen en activiteiten ontplooien op creativiteit en theater en sport en spel. Deze week draait volledig op de inzet van meer dan 400 vrijwilligers. Gedurende het jaar verzamelt de IJVO bouw- en knutselmateriaal voor de vakantieweek. Voor met name de zeecontainers en pallets (die het hele jaar worden aangeleverd) is een opslagterrein nodig. 

Waarom kan de IJVO niet op de huidige locatie blijven?

Op basis van de vastgestelde Nota van Uitgangspunten (2022) en grondexploitatie (2023) heeft de gemeenteraad bepaald dat de locatie Europakwartier-Oost geschikt wordt gemaakt voor woningbouw. De IJVO gebruikt een terrein aan de Utrechtseweg nu nog voor opslag. Door de ontwikkeling en realisatie van woningen in het plangebied van het project Europakwartier-Oost kan de huidige opslagplek niet blijven bestaan.

Wat gaan we doen?

Vanuit de gemeente hebben we een eerste inrichtingsplan opgesteld. In deze opgestelde schets hebben we een duidelijke tweedeling gemaakt die voor zowel gemeente als IJVO toegankelijk is en een eigen afsluitbare poort heeft. Het aantal parkeerplaatsen van het volkstuincomplex blijft grotendeels hetzelfde. Er is wel een gemeenschappelijke toegangsweg. Verder is zo goed mogelijk rekening gehouden met een landschappelijke inpassing, waarbij we groen en bomen willen toevoegen. Dit eerste schetsontwerp willen we bespreken met direct omwonenden in juli 2026. Het schetsontwerp hebben we ook al besproken met de beheerders van de locatie (gemeente) en de IJVO. Op basis van een gesprek met de brandweer is de brandveiligheid getoetst en is hier rekening mee gehouden in het eerste ontwerp.

Vervolg

De gemeente wil op basis van opmerkingen uit het participatietraject de inrichtingsplannen verder uitwerken. Ook zullen we onderzoeken uitvoeren om de herinrichting van de Kwekerij via een omgevingsplanprocedure mogelijk te maken. Daarnaast gaan we nog met de IJVO in gesprek over verdere stappen en voorwaarden van de opslag op deze locatie.