Drukte bij aanvragen paspoorten en identiteitskaarten

Dit jaar verwachten wij 2 keer zoveel aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten.

Verloopt jouw paspoort of identiteitskaart dit jaar? Dan raden wij je aan om nu alvast een afspraak voor verlenging te maken via ijsselstein.nl/afspraak. Zo zorgen we er samen voor dat jouw reisplannen dit jaar soepel verlopen. En dat je niet voor onverwachte vertragingen komt te staan.

Let op: ben je je paspoort of identiteitskaart kwijt? Maak dan niet alleen een afspraak maar meld dit ook digitaal bij de gemeente. U hoeft hiervoor niet naar de politie.

De drukte bij het aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten komt doordat in 2014 de geldigheidsduur voor paspoorten en identiteitskaarten werd verlengd van 5 naar 10 jaar.

Regel zo veel mogelijk digitaal

Er is meer dat je kunt doen om de druk op de gemeente te verminderen. Bij ons kun je al veel zaken digitaal regelen, zoals:

  • Het doorgeven van vermissing van een paspoort of identiteitskaart
  • Het doorgeven van een verhuizing.
  • Het aanvragen van uittreksels en aktes.

Online is sneller. Dit is niet alleen fijn voor jou. Maar op deze manier help je ook andere IJsselsteiners en de medewerkers van de gemeente. Want zo blijft de drukte bij het aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten onder controle.