Meldpunt Bezorgd

Soms hebben mensen zorg nodig, maar kunnen of willen zij zelf de weg naar hulpverlening niet (meer) vinden. Het Meldpunt bezorgd is een meld- en adviespunt voor burgers en professionals met (niet-acute) zorgen over sociaal kwetsbare mensen.

Beschrijving

Bij het Meldpunt Bezorgd van de gemeente IJsselstein werken mensen die ervoor zorgen dat iemand zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt. Het meldpunt werkt samen met partners zoals het sociaal team van de gemeente, de politie, huisartsen, de woningcorporatie en het Outreachteam van de gemeente.

Er kunnen meldingen gedaan worden over drie verschillende onderwerpen:

  • U maakt zich zorgen om iemand (overlast en verward gedrag)
    Familie of buren merken vaak als eerste dat er iets met iemand niet goed gaat. Vermoeden van bijvoorbeeld oplopende schulden, middelengebruik of iemand maakt bijvoorbeeld een verwarde indruk. Het is belangrijk om dit te melden voordat de situatie ernstig wordt. De betrokkene kan dan zo snel mogelijk hulp krijgen.
  • Verzameldrang en vervuilde woning (Woon hygiëne problematiek (WHP))  
    Een melding over woon hygiëne problematiek gaat over mensen met ernstige verzameldrang (hoarding) en ernstige vervuilde woningen. Het is belangrijk om dit te melden voordat de situatie ernstig wordt. De betrokkene kan dan zo snel mogelijk hulp krijgen.
  • Verplichte zorg bij verward gedrag (Wet verplichte GGZ (WvGGZ))
    De aanvraag van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) is een aanvraag voor een wettelijk verplichte behandeling. Dit kan zorg bij iemand thuis zijn, maar ook opname in een kliniek. De Wvggz kan grote en ingrijpende gevolgen hebben voor degene waar het over gaat.
    Bij het proces van het aanvragen van de Wvggz zijn veel partijen betrokken en moeten er belangrijke beslissingen worden genomen. Daardoor duurt het wat langer, en is dit geen directe oplossing. We werken samen met ketenpartners zoals huisarts/politie/woningbouw etc.)

Een melding doen

U kunt online en telefonisch een melding doen. Bij acuut gevaar belt u altijd 1-1-2! 

Melding doen

U kunt ook bellen naar 14 030 en vragen naar het Meldpunt Bezorgd.

Wat gebeurt er na uw melding?

Na een melding onderzoekt het Meldpunt Bezorgd eerst of de inwoner waarover de melding gedaan is al bekend is. Als de inwoner al hulp krijgt passend bij de melding, dan wordt de melding doorgezet naar de betreffende hulpverlening. In andere situaties of als de al lopende hulpverlening vastloopt komt het Outreachteam van de gemeente in actie.

Outreachteam

Het outreachteam is er voor inwoners die zelf geen hulp vragen, maar dit wel nodig hebben. 
Het team probeert contact te krijgen met de inwoner. Zij gaan zo vaak als nodig is thuis langs om eerst zijn of haar verhaal te horen. Daarna gaan ze ook in gesprek met andere partijen zoals zorg, welzijn, politie en woningcorporatie. Ze kijken wat er precies aan de hand is en welke zorg of hulp de situatie kan verbeteren. De inwoner houdt daarbij altijd de regie en beslist zelf over mogelijke oplossingen. Dit laatste is niet van toepassing bij een WvGGZ traject (Wet verplichte GGZ).