Doorfietsroute
Beschrijving
Wat?
De doorfietsroute Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (U-N-I) loopt vanaf IJsselstein via Nieuwegein (ziekenhuis en winkelcentrum Cityplaza) naar station Utrecht Vaartsche Rijn en sluit aan op de Singelring. De totale route is 12 kilometer. Deze route loopt voor een groot deel langs het water en wordt daarom ook wel de Vierkanalenroute genoemd. U fietst langs de Hollandsche IJssel, de Doorslag, het Merwedekanaal en de Vaartsche Rijn.
Huidige situatie
Nieuwe situatie
Huidige situatie
Nieuwe situatie
Huidige situatie
Nieuwe situatie
Huidige situatie
Nieuwe situatie
Huidige situatie
Nieuwe situatie
Waarom?
We verplaatsen ons in 25% van de gevallen met de fiets. Ongeveer de helft van alle autoritten is onder de 7,5 kilometer. In heel Nederland zijn dat 3,6 miljard korte autoritten per jaar. Fietsen nemen minder ruimte in beslag dan auto’s. Als meer mensen de fiets pakken, is het niet nodig om autowegen te verbreden. Er blijft meer ruimte over voor groen. IJsselstein en de regio blijven beter bereikbaar. Fietsen is goed voor uw gezondheid en u stoot geen CO2 (vuile lucht) uit. Fietsen maken minder lawaai dan auto’s. Door het aanleggen van comfortabele, veilige fietspaden waar u vaak voorrang heeft, wordt het aantrekkelijker om de fiets te pakken.
Hoe?
De provincie legt een netwerk van doorfietsroutes aan. Deze routes verbinden woon- en werklocaties met elkaar. De route in IJsselstein loopt gelijk aan de Baronieweg, aan de zuidzijde waar de meeste bedrijven staan.
De belangrijkste aanpassingen zijn:
- Bij de rotonde Hooglandplein, dichtbij de McDonald’s, maken we een nieuwe oversteek over de Baronieweg. De fietsafstand naar bedrijven op Over Oudland vanuit Nieuwegein wordt hierdoor 400 meter korter. We nemen verschillende maatregelen om een veilige oversteek te maken.
- Het fietspad langs de Baronieweg verbreden we op alle plekken naar 3,5 meter.
- Bij het tankstation versmallen we de Industrieweg om ruimte te maken voor een breder fietspad.
- Het fietspad bij de rotonde Willem van Oranjeplein verbreden we en maken we geschikt voor fietsers in beide richtingen. Voor de veiligheid wordt het fietspad op een plateau (verhoogd) gelegd.
- De Parallelweg richten we in als fietsstraat, met een maximale snelheid van 30 km/u.
- De route krijgt duidelijke bewegwijzering (borden).
Bij het aanleggen van de route is overlast niet te voorkomen. De aannemer maakt een plan om veilig te kunnen werken en overlast voor het verkeer en de omgeving zo min mogelijk te maken.
Wanneer?
Op maandag 14 augustus 2023 begint aannemer Jos Scholman Infra B.V. met de werkzaamheden aan de doorfietsroute. De werkzaamheden zijn verdeeld in 3 delen. Vanaf maandag 20 november gaat aannemer Jos Scholman Infra B.V. verder met de werkzaamheden aan de doorfietsroute.
Blijf op de hoogte
Download de app van de aannemer en ontvang regelmatig een update over de voortgang. Scan de QR-code of download de app 'Doorfietsroute IJsselstein' via deze link.
Historie
- 2022-2023 - Uitwerken definitief ontwerp en bestek.
- Juli 2021 - Ondertekening uitvoeringsovereenkomst.
- Maart 2020 - Opstellen schetsontwerp.
- Januari 2020 - Onderzoek lokale alternatieven.
- April 2019 - Ondertekening intentieverklaring.
- Voorjaar 2018 - Start verkenning mogelijkheden comfortabele fietsroute Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein.
- December 2017 - Inventarisatie kansrijke doorfietsroutes (provincie).