Verklaring onder ede of belofte

De gegevens van onze inwoners houden we bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Wie deze gegevens niet heeft, komt een verklaring onder ede of belofte doen op het stadhuis. Deze gegevens moeten kloppen. Daarom nemen we deze gegevens vaak over uit officiƫle documenten, zoals een geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte.

Beschrijving

Maak een afspraak

Reden voor verklaring

• Uw eerste inschrijving bij de gemeente;
  • Een verzoek van u om gegevens op te nemen;
  • Een intern gemeentelijk verzoek.

Heeft u niet zo’n officieel document of een ander document met uw gegevens? Dan kunt u een verklaring afleggen waarvoor u een eed of belofte doet. De gemeente neemt uw gegevens dan op in de BRP.

Hoe werkt het

Maak een afspraak

• Neem alle officiële documenten die u heeft, mee;
  • Papieren waarop staat waarover u de verklaring gaat afleggen;
  • U kiest zelf of u de eed of de belofte wilt afleggen. De eed legt u af als u gelovig bent. U eindigt dan met de woorden: “Zo waarlijk helpe mij God almachtig”
  • De belofte legt u in alle andere gevallen af. U eindigt met de woorden: “Dat beloof ik”.
  • U legt de verklaring onder ede of belofte af bij de gemeente.

We helpen u

We bereiden de verklaring, of belofte, samen voor. Hiervoor komt u langs bij het stadhuis. Bel om een afspraak te maken: 14 030.

Verklaring wordt niet afgegeven

In sommige gevallen gaat de verklaring niet door:

• Als de gemeente denkt dat uw gegevens niet kloppen;
  • Als de gegevens in strijd zijn met de Nederlandse openbare orde;
  • Als er al een officieel document is (als hierin gegevens staan over bepaalde familieverbanden);
  • Als er een ander document is waaruit de gegevens blijken.