Verklaring ontkenning vaderschap door moeder

Als een kind wordt geboren is de echtgenoot van de moeder, automatisch de vader. Maar soms wil de vader of moeder dit niet. Dan wordt het vaderschap ontkend.

Er gelden regels voor ontkenning van vaderschap. U kunt dit al vóór de geboorte doen en tot één jaar na de geboorte van het kind. U kunt de verklaring tegelijk afleggen met de geboorteaangifte. De gemeente registreert de ontkenning van het vaderschap bij de burgerlijke stand.

Maak een afspraak

In de volgende gevallen kunt u de verklaring bij de gemeente indienen:

• Als uw huwelijk door het overlijden van de man is ontbonden;
  • Als u 306 dagen (of meer) voor de geboorte van uw kind was gescheiden van tafel en bed, of gescheiden leefde. Dit moet u wel kunnen aantonen.

Ook in andere situaties kunt u soms het vaderschap van een kind ontkennen. Maar dan moet u het verzoek indienen bij de rechtbank.

Hoe werkt het

• Maak een afspraak;
  • Neem een geldig legitimatiebewijs mee;

Let op! Bent u als moeder voor de geboorte van het kind hertrouwd? Uw nieuwe echtgenoot is dan wettelijk de vader van het kind.